Hvem er Frida Grande?

Instagram-kontoen @frida.tegner (nå @fridamariegrande) ble opprettet i februar 2021, da Frida Grande (32) var sykemeldt fra jobben sin i Amnesty og trengte en hobby. Siden den gang har det gått slag i slag med politiske budskap i sosiale medier som ofte treffer et bredt publikum.

Fridas ønske har vært å skape oppmerksomhet rundt saker hun er opptatt av - og å gi folk noe håndfast å reagere med når Norges befolkning blir utsatt for prøvelser.

Det var dette som skjedde etter angrepet i Oslo natt til 25. juni 2022. Frida våknet av at en venninne ringte og fortalte om skyting i sentrum. Etter det klarte hun ikke å legge seg til å sove igjen. Hun plukket heller opp iPaden og satt seg ned for å tegne, og dagen etter ble denne tegningen et viktig symbol for sjokk, medfølelse og samhold i landet vårt.

Søndag samme helg ble Frida kontaktet av Even Bø Ruud i Merchberry AS som ville hjelpe henne med å sette opp en nettbutikk og selge Pride-produkter. Begge parter var enig om at alt overskudd burde gå til Oslo Pride og slik ble det.

På bare 24 timer var nettbutikken klar og da den ble lansert mandag kveld kom responsen umiddelbart. Butikken omsatte for 300.000 kr på bare noen timer og engasjementet var enormt fra hele landet. Selv underleverandører kuttet kostnader i alle ledd for å bidra til dugnaden. I desember 2022 ble hele 1.012.787 kr gitt til til Oslo Pride.

Etter den overveldende salgssuksessen, hvor mange ga tilbakemeldinger om at produktene var en viktig samtalestarter, ønsket Frida å gjøre mer. Hun endte opp med å si opp jobben, og starte Frida Marie AS, hvor hun blant annet driver denne nettbutikken.

Ved å handle produkter fra Frida er du med på å støtte orginasjoner som jobber for en bedre verden hver eneste dag. I slutten av hvert kalenderår donerer Frida minst 1 prosent av butikkens totalomsetning* til en eller flere organisasjoner som jobber med temaene som frontes på produktene hun selger.

I dag er det Rektor AS som er Fridas samarbeidspartner på logistikk og produksjon.

*Prosenten regnes ut ifra ordinært salg. Det som faller utenfor er spesialkolleksjoner i samarbeid med andre merkevarer. Som for eksempel mensen-kolleksjonen i samarbeid med Coop Prix Mens Club, hvor alt overskudd ble gitt til Endometrioseforeningen.